2011-09-19

Kategori: Hästar
2011-09-19 09:47:33
 
Det har varit en lugn helg. Är fortfarande förskyld och nu hostar jag också, men fortfarande ingen feber. Fredagen var lugn och i lördags jobbade jag och sen körde jag på fulla människor mellan sex and the city filmerna. I söndags trotsade jag förskylningen och åkte ut till hästarna. Mockade och red skrittleken med Quatar i padocken, vilket gick hur bra som helst.
Skrittleken går ut på att jag som ryttare sitter på hästen med långa tyglar och hästen får gå vart han vill i padocken så länge han skrittar. Leken är till för att hästen ska tänka själv och vi ska kunna lita på varandra.
Fördelen; Inga nervösa sammanbrott från hans sida.
Nackdelen; Han får gå vart han vill. Jag får bara ta tyglarna om han tänker äta gräs eller hoppa upp på banken och försöka ta sig ut, (vilket han gjorde men jag styrde ner honom, utan att han sket ner sig).
Vilket resulterade i en väldigt liten volt under väldigt många minuter av någon underligen anledning. Hur många varv han gick vet jag inte. Men jag fick tillslut hoppa av för höll på att svimma. Så Henke fick komma och hämta mig för vågade inte köra hem.

För er hästmänniskor som läser och inte fattar varför jag åker häst istället för att rida:
(Skrittleken är en av många lekar som man leker med hästar när man tränar horsemanship.)
Quatar har Malin och Lennart köpt i Spanien. Han var blivit illa behandlad och är skitnervös. När han kom till Sverige kunde dom inte ens rykta honom, så rädd var han. Nu har vi börjat rida honom och tar jag för häftig i tyglarna så blir han skitnervös och han tror han ska få stryk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback